fredag 11. november 2011

Rømmegrøt på lavkarbo vis

Dette er ikke bilde av min rømmegrøt. Jeg spiste en porsjon rømmegrøt til kvelds i dag, men tenkte ikke over å ta bilde av den. Men den ser ut som helt vanlig rømmegrøt. Altså, denne rømmegrøten er kjempegod. Spesielt hvis man bare har så lyst på noe, passer dette perfekt iallefall for meg. Jeg har prøvd litt forskjellige oppskrifter, og har kommet fram til slik jeg liker den best.

1.porsjon

Ingredienser:

  • Litt over en halv pakke seterrømme
  • 2 dl kremfløte eller helmelk, alt etter hvor mektig du klarer=) Jeg bruker å blande disse imellom. Fløte er jo da mindre karbohydrater i.
  • En liten klype salt
  • litt splenda for å dempe syrligheten, dette bestemmer du selv etter hvordan du liker den.
  • 1 ts johannesbrødkjernemel(JBKM) (Kjøpes på helsekost)

Begynn med å koke opp rømmen på ca 5 av 6 på komfyren. Så tilsetter du fløten/melken. Rør med visp. La dette koke på ca niva 4 i noen minutter. Ha oppi salt og splenda. Jeg bruker splenda for syns sukrin kan ha en "kald" og av og til rar smak, så er splenda søtere. Bland jbkm med kaldt vann og rør, ga dette i straks for massen blir bare tykkere og tykkere. Visp godt. Blir det klumper eller ujevnheter i grøten så bruk en stavmikser så er den glatt som fløyel. Smelt litt smør å ha over eller dæsj en klatt i midten. Ha på godt med kanel og sukrin=)) I jula er det godt med litt spekemat attåt=))

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar